“Assassin’s Creed” is een goedverkopende gamefranchise die wereldwijd miljoenen gamers in de ban houdt. Wanneer men geld ruikt heeft men meestal de neiging om de gouden koe nog wat verder uit te melken dus een spin-off in één ander medium was onvermijdelijk. Doorgaans zijn dit soort initiatieven een slecht idee omdat men meestal niet echt zo zijn best doet om de afgeleide producten van hetzelfde kwaliteitsniveau te voorzien. Het doel bestaat er immers alleen uit om het publiek naar de game te lokken.
Gelukkig is dat voor deze stripreeks niet waar. De initiatiefnemers namen scenarist Corbeyran in de arm. De man heeft zijn strepen verdiend met reeksen als “De zang van de vampiers”, “Imago Mundi” en “het vlindernetwerk”. Allemaal boeiend en originel leesvoer.
In “Assassin’s Creed” moet hij werken met wat voor handen is. Gelukkig is het spel gebasseerd op een interessant uitgangspunt. Overal ter wereld zijn mysterieuze artefacten verborgen die diegene die ze gebruikt enorm veel macht schenken. Twee organisaties, de tempeliers en de assassijnen zijn al eeuwenlang in een meedogenloze strijd verwikkeld om die artefacten in handen te krijgen. Beide organisaties maken gebruik van een toestel, de animus, om in het genetisch geheugen van afstammelingen van de assassijnen te graven om zo de vindplaats van de artefacten te weten te komen.
Op die manier worden we getrakteerd op een resem flashbacks naar het oude Romeinse rijk en de kruistochten. Het verhaal is spannend genoeg om te boeien, zelfs al heb je het spel nog niet gespeeld. Voor mensen voor wie het spel wel bekend is zorgen vele bekende locaties, personages en zelfs de bewegingen van bepaalde figuren voor een aangename sfeer van herkenning. Je krijgt ook historie en informatie te lezen die het spel niet te bieden heeft. Een aangename aanvulling dus.
De tekeningen zijn niet spectaculair maar ook niet slecht. Ze doen wat ze moeten doen: een entertainende, historische sci-fi triller treffend in beeld brengen. Er zit voldoende vaart en flitsende actie in de prenten om je aan de strip te kluisteren en in de praatscènes goochelt tekenaar Defali met vreemde camerastandpunten om de beelden wat intrigerender te maken.
Er is ook een minpuntje: de dialogen hebben soms wat last van houterigheid. Waarschijnlijk heeft dat minder te maken met de strip zelf dan met de vertaling. Er is op zich niets grammaticaal mis mee maar ze lezen simpelweg niet zo vlot. Ik zou daar een punt van kunnen maken maar het valt me de laatste tijd op dat zeer veel vertaalde albums in hetzelfde bedje ziek zijn. In die zin zou het oneerlijk zijn om deze strip, die een plot en uitgangspunt heeft die boven die van de gemiddelde uitgave in dit genre uitsteekt, daarop af te rekenen.
Assassin’s Creed Nr. 1 – Desmond
Tekst: Corbeyran
Tekeningen: Djillali Defali
Inkleuring: Raphael Hedon, Miss K & Kness
Ballon
SC – € 8.95
HC – € 13,95