Daimond comics, de grootste distributeur van Amerikaans comics, weigerde laatst om “Chester 5000”, een strip van Jess Fink, te verdelen in Canada. De reden daarvoor zou zijn dat het verboden is om porno in te voeren. Op zich geen probleem: de kans dat de Canadese douanebeambten net die specifieke lading controleren is vrij klein. En wat is het ergste dat er kan gebeuren? Dat de boeken worden in beslag genomen, juist?
Fout. Achterhaalde wetten die eigenlijk bedoeld zijn voor voedsel en vergelijkbaar zijn met de Britse invoeringswetten stellen, dat als er een deel van de lading “besmet” is, de hele lading in beslag moet worden genomen. De hele bestelling comics die Diamond in mei aan Canada levert zou dus in beslag kunnen genomen worden.
Redelijk veel poeha voor porno, iets banaals dat iedere Canadese tiener met een computer in sloten van het internet kan halen. Dus daar maak ik niet teveel woorden aan vuil. Maar is “Chester 5000” een goede strip?
Die vraag valt simpel te beantwoorden: “Ja, als je van mooie plaatjes houdt.” De plot van deze strip is immers flinterdun en een excuus om lange erotische scènes in het verhaal te verwerken. Op zich hoeft dat geen probleem te zijn omdat je duidelijk ziet dat men de strip ook zo bedoeld heeft. De plot heeft geen aspiraties om literair te zijn en is gelukkig met zijn rol als kapstok voor mooie prentjes.
Daar komt nog eens bij dat de invalshoek wel getuigd van originaliteit. De vrouw van een wetenschapper in een tijdsperk dat het meeste weg heeft van het Victoriaanse, wordt door haar man verwaarloosd. Manlief is wat teveel met zijn werk bezig. Op een dag bouwt de man een mechanische huisrobot, Chester 5000, en al vlug vlucht zijn echtgenote in de armen van de robot. Manlief ontdekt de geheime relatie en is eerst jaloers maar wordt al snel verleid tot een triootje. En zo rijgt de plot de seksscènes aan elkaar.
U merkt misschien dat ik geen namen van hoofdpersonages weggeef. Dat komt omdat die niet vernoemd worden. Meer nog: deze strip is tekstloos. Dat de ambitie van de auteur het bieden van mooie plaatjes was wordt hiermee onderstreept.
Met die plaatjes zit het trouwens wel snor. In een simpele, cartoonesque stijl worden volupteuze meiden en lekkere mannen afgebeeld. Het feit dat de strip in grijstinten werd gedrukt draagt bij aan de Victoriaanse sfeer en de frivole omkadering rond de prenten maken meer deel uit van het liefdesspel zelve dan dat ze de prentjes netjes verdelen.
Robots die lekkere meiden neuken, ik hoor de feministen al roepen. Wat een vuiligheid! Wel, we hebben geluk, wij mannen moeten ons geen chauvinistische zwijnen voelen wanneer we van dit boek genieten want de auteur, Jess Fink, is zelf een vrouw. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat, hoewel er full frontal penetraties in dit boek te zien zijn, deze strip nergens uitmondt in platte seks. Integendeel, er hangt een dromerige, zelfs romantische sluier om dit boek. De seks wordt op een volwassene en respectvolle manier behandeld: als iets leuks dat deel uitmaakt van ons aller leven. Nog een pluspunt is de vrij realistische manier waarop de personages getekend worden. De tekeningen blijven verstoken van de anatomisch incorrecte bicepsen, sixpacks en gigaborsten die de doorsnee comic wel biedt. Okay, de personages zijn aantrekkelijk, maar dan wel op een girl/boy/robot from nextdoor manier.
Verwacht dus geen groots meeslepend steampunk epos, maar een lekker kijkboek dat mannen en vrouwen zal kunnen aanspreken. En als ik u niet overtuigen kan, dan kan Alan Moore dat misschien wel. Take it away Alan: “Vloeibaar en elegant vormgegeven.”
Laat ons nu allen in eerbied het hoofd buigen voor de Groote Serpentmagieër en ons nadien dit boek aanschaffen.
Amen.
Chester 2000
Jess fink
Top Shelf Productions