Recensie: Zone 5300 – 91 – Najaar 2010

Plantrekkers

Omdat u en ik stripliefhebbers zijn die graag op de hoogte blijven van nieuwe talenten, ontwikkelingen, nieuwzen allerlei of simpelweg de locatie van de volgende ruilbeurs willen weten lezen wij striptijdschriften. Meer nog: wij verlenen hen onze absolute, zij het kritische, steun. Maar om nu ook nog eens Nederlandse bladen te lezen… (PM)

Daar zijn eigenlijk talrijke redenen voor. We delen vooreerst een taalgebied, voortweeds is iets dat interessant kan zijn voor Nederlanders dat mogelijks ook voor Belgen en voorderds maakt de redactie van Zone 5300 ook geen onderscheid tussen kaaskoppen en domme Belgen. Voorwaarts dus!

Dit blad draagt als boventitel: “Strips, Cultuur en Curosia” en dat is voorwaar een vlag die de lading dekt. De redactie biedt ons een gezonde en eigenzinnige mix van columns, interviews, strips, cartoons, actualiteit, activiteiten, recensies en dergelijke meer.

Die interviews (in dit nummer bijvoorbeeld met Barbara Stok) worden meestal afgenomen van mensen die met grafische of beeldende kunst bezig zijn. Inderdaad, dat kan dus gaan van een kunstenaar die installaties maakt van oude theepotten tot een stripmaker. Wees echter niet bevreesd, oh striplezer, die interviews met niet-stripmakers zijn nooit minder dan interessant.

Boek-, strip- en muziekrecensies gaan doorgaans over nieuwe uitgaven en worden gelardeerd met interessante lijstjes zoals “10 liedjes die het Sesamstraat-muziekje geript hebben”. De Dvd-recensies kunnen echter gerust over een film uit 1987 gaan. Ik vermoed wel op voorwaarde dat de lezer deze film kan ontdekken dankzij de geplaatste recensie. Het gaat dus om obscure parels. Denkt u alstublieft niet dat Zone films als E.T. of zo zou bespreken. In mijn optiek levert deze aanpak eerder winst dan verlies op. Sommige andere bladen houden zich slaafs aan de chronologie van de verschijning en bespreken zo films die het bespreken niet waard zijn. Zone 5300 doet er nog een schep bovenop en heeft zelfs een speciaal rubriekje, “Cinema Sewer”, dat op zoek gaat naar de ranzigste pulp der pulp. Voor de liefhebbers steeds een opsteker.

In de strips die het blad publiceert zit een lijn en die lijn is strak en kleurvol. Hoewel strips als “Harry” van Benus en “Hibou” van Waa iets te strak, kleurrijk (lees platjes en banaal) zijn, vindt men als stripliefhebber echter steeds zijn gading. Ik dacht vroeger al eens vernoemd te hebben dat een stripmagazine nooit voor de volle 100% gevuld is met dingen die jij 100% goed vindt, maar voor de volledigheid doe ik dat hier nogmaals. Zo.

Strips die me in deze editie zwaar bevielen: de in atoomstijl getekende en ook qua verhalende opzet aan de jaren 50 refererende strip “Retraite” van Milan Hulsing en Michiel de Jong, ons eigen Belgische “Boerke” van Pieter De Poortere dat deze keer een beerke bleek, de aandoenlijk schattig-grappige strookstrip “Rood Gras” door Rob van Barneveld (uitgegeven door Bries! Gaat dat kopen!) en de Frankensteinadaptatie van Lamelosser Boris Peeters. Yeah.

Deze aflevering van Zone 5300 heeft als thema “De Graphic Novel” wat voor interessante tekststukken zorgt. Eén Van de drie hoofdredacteurs, Tonio  van Vugt, trekt van leer tegen de term in een stuk waarvan ik hoop dat het wat stof doet opwaaien omdat ik het voor 95% eens ben met de inhoud, Stefan Nieuwenhuis (of “Stefaan” zoals hij hier in België placht te heten) zegt op humorvolle wijze wat wij niet durven zeggen en Natasja van Loon schenkt ons de eerste van wat een lange reeks columns mag zijn: goed geschreven, mooi afgemeten delen pathos en zelfspot en 1 hilarische foto.

De rode draad die ik vooral ontwaar is dat de makers van dit blad passies hebben en die passies met u willen delen. Dat zorgt ervoor dat er dingen instaan die u geen bal (of “ruk” voor de Hollanders) kunnen schelen. Het zorgt er echter ook voor dat elk aandeel van dit blad met zorg en drang gemaakt is.

Ik hoor de criticasters al zeggen dat ze sommige verwijzingen, uitdrukkingen, humor en dergelijke “niet snappen” omdat die typisch Nederlands zijn. En dat is waar.

We leven echter in de tijd van Google en Wikipedia en moeten niet langer op een roestige fiets 30 kilometer afleggen naar de plaatselijke bibliotheek om iets op te zoeken. Verbreed de horizon waarop u vanuit uw luie zetel zicht hebt slechts een klein beetje. Het zal u deugd doen.

Zone 5300 – 91 – Najaar 2010

Diverse auteurs

Stichting Rotown Magic

Dit is niet de “Rood Gras” uit dit nummer van Zone 5300, maar leest u hem toch maar:

Dit bericht werd geplaatst in Recensies, Stripelmagazine en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Recensie: Zone 5300 – 91 – Najaar 2010

  1. Mike zegt:

    @Peter: Vond je ook niet dat er een vreselijk mooie illustratie stond bij de recensie van Haruki Murakami’s 1q84 door Natasja van Loon?

  2. @Mike: absoluut en zonder twijfel, een perfect voorbeeld van hoe een tweedimensionale voorstelling die door de filter van een grafisch ingesteld en getalenteerd artiest gehaald wordt, een absurd en magisch-realistisch literair werk aanschouwelijk kan maken voor de onwetende leek. 🙂

  3. rene zieck zegt:

    Mooie recensie

    dit motiveert me boven mate om me toch weer eens te verdiepen in strips en alles eromheen

    hulde

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s